plakat_POPZ

Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa 2014-2020 [POPŻ] współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym.

PO PŻ przyczyniać się będzie do ograniczania ubóstwa poprzez zwiększenie bezpieczeństwa żywnościowego osób najbardziej potrzebujących i realizację działań na rzecz włączenia społecznego.
Pomoc w ramach PO PŻ kierowana jest do tych osób i rodzin, które z powodu niskich dochodów nie mogą zapewnić sobie/rodzinie odpowiednich produktów żywnościowych (posiłków) i dlatego też trafiać będzie do ograniczonej liczby osób znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji (określonej przesłankami z art. 7 ustawy o pomocy społecznej oraz poziomem dochodów odniesionych do procentowej wartości odpowiedniego kryterium dochodowego określonego w tej ustawie), stanowiąc systematyczne wsparcie. Pomoc udzielana będzie w postaci artykułów spożywczych lub posiłków, które będą przekazywane osobom najbardziej potrzebującym bezpłatnie.

Organizacje realizujące proces dystrybucji artykułów spożywczych wśród osób najbardziej potrzebujących zobowiązane są prowadzić działania w ramach środków towarzyszących mające na celu w szczególności:

  1. włączenie osób doświadczających deprywacji materialnej w funkcjonowanie społeczności lokalnych,
  2. pomoc towarzyszącą niezbędną do zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych osób korzystających z pomocy żywnościowej (z wyłączeniem pomocy rzeczowej),
  3. wzmacnianie samodzielności i kompetencji w zakresie prowadzenia gospodarstwa domowego.

Poza powyższymi działaniami realizowanymi w ramach działań statutowych organizacji, prowadzone będą również działania współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym w formie:

  1. warsztatów kulinarnych dla różnych grup pokoleniowych z udziałem ekspertów kulinarnych, kuchmistrzów i dietetyków pokazujących różne możliwości przygotowania potraw i wykorzystania artykułów spożywczych,
  2. warsztatów dietetycznych i dotyczących zdrowego żywienia,
  3. programów edukacyjnych mających na celu zapoznanie z zasadami zdrowego odżywiania i przeciwdziałania marnowaniu żywności,
  4. warsztatów edukacji ekonomicznej (nauka tworzenia, realizacji i kontroli realizacji budżetu domowego, ekonomicznego prowadzenia gospodarstwa domowego, z uwzględnieniem wszystkich finansowych i rzeczowych dochodów rodziny, w tym darów żywnościowych),
  5. inne działania o charakterze indywidualnym i zbiorowym charakterze akcyjnym lub cyklicznym, mające na celu włączenie społeczne najbardziej potrzebujących wynikające z potrzeb zgłaszanych przez uczestników biorących udział w programie POPŻ.

 Dodatkowo, każda z organizacji partnerskich regionalnych (OPR – np. Banki Żywności) i organizacji partnerskich lokalnych (OPL – m.in. organizacje partnerskie Banków  Żywności) we współpracy z ośrodkami pomocy społecznej (OPS) zobowiązana jest:

  1. dostarczać odbiorcom pomocy informacje o miejscach, w których osoby mogą skorzystać z działań w ramach projektów EFS oraz pomoc osobom potrzebującym w korzystaniu z takich działań,
  2. współpracować z OPS w celu udzielenia pomocy osobom korzystającym ze wsparcia FEAD na drodze do aktywizacji społecznej,
  3. oceniać w uzgodnieniu z OPS czy poszczególne osoby objęte pomocą żywnościową wymagają wsparcia aktywizacyjnego oraz informować odbiorców końcowych o możliwościach uzyskania takiego wsparcia ze środków EFS w poszczególnych regionach (informowanie o możliwości uczestnictwa w konkretnych projektach),
  4. kierować osoby zgłaszające chęć korzystania z pomocy żywnościowej do OPS celem oceny w zakresie możliwości objęcia wsparciem aktywizacyjnym.

Pomoc Żywnościowa jest dystrybuowana z Banków Żywności  [Organizacja Partnerska Regionalna – OPR] do Organizacji Charytatywnych [Organizacji  Partnerskich Lokalnych – OPL].

 

CELEM PROGRAMU jest zapewnienie najuboższym mieszkańcom Polski pomocy żywnościowej oraz uczestnictwa w działaniach w ramach środków towarzyszących w okresie  grudzień 2019 – lipiec 2020,  a jej celami szczegółowymi są:

  • organizacja i koordynacja sieci dystrybucji pomocy żywnościowej składającej się z organizacji partnerskich lokalnych, zwanych dalej OPL, zgodnie z zasadami PO PŻ,
  • racjonalne zagospodarowanie artykułów spożywczych otrzymanych z OPO oraz z innych źródeł, na potrzeby udzielania pomocy żywnościowej osobom najbardziej potrzebującym,
  • przekazanie artykułów spożywczych osobom zakwalifikowanym do otrzymania pomocy żywnościowej zgodnie z zasadami PO PŻ,
  • prowadzenie działań w ramach środków towarzyszących wśród osób najbardziej potrzebujących zakwalifikowanych do objęcia pomocą żywnościową, mających na celu włączenie społeczne.

OKRES DYSTRYBUCJI ŻYWNOŚCI:  grudzień 2019 – lipiec 2020
Pomoc żywnościowa dystrybuowana jest przez Banki Żywności w Tczewie   [OPR] do Organizacji Partnerskiej Lokalnej [OPL] na terenie województwa pomorskiego, która przekazuje żywność bezpośrednio do osób potrzebujących.

 KRYTERIA KWALIFIKOWALNOŚCI I SPOSÓB KWALIFIKACJI:

  1. Pomoc w ramach POPŻ kierowana jest do tych osób i rodzin, które z powodu niskich dochodów nie mogą zapewnić sobie/rodzinie odpowiednich produktów żywnościowych (posiłków) i dlatego też trafiać będzie do ograniczonej liczby osób znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji życiowej (określonej przesłankami z art. 7 ustawy o pomocy społecznej oraz poziomem dochodów odniesionych do procentowej wartości odpowiedniego kryterium dochodowego określonego w tej ustawie - których dochód nie przekracza 200% kryterium dochodowego uprawniającego do skorzystania z pomocy społecznej, do 30.09.2018 r. – 1 268 PLN dla osoby samotnie gospodarującej i 1 028 PLN, dla osoby w rodzinie, a od 01.10.2018 r. – 1 402 PLN dla osoby samotnie gospodarującej i 1 056 PLN dla osoby w rodzinie, stanowiąc systematyczne wsparcie. Pomoc udzielana będzie w postaci artykułów spożywczych lub posiłków, które będą przekazywane osobom najbardziej potrzebującym bezpłatnie.
  2. Sposób kwalifikacji:
    • OPS będą wydawać osobom potrzebującym skierowania do otrzymania pomocy żywnościowej  lub przekazywać OPL listy osób zakwalifikowanych do pomocy  z POPŻ, pod warunkiem uzyskania zgody tych osób;
    • OPL mogą w swoich siedzibach przyjmować oświadczenia od osób kwalifikujących się do przyznania pomocy żywnościowej [załącznik nr 5 do wytycznych]. Oświadczenia wraz z wypełnionym skierowaniem  przekazywane będą do OPS, , który potwierdza do kwalifikowalność do przyznania pomocy;
    • OPL mogą samodzielnie kwalifikować wyłącznie osoby bezdomne do udziału  w POPŻ na podstawie podpisanego oświadczenia  [załącznik nr 6 do wytycznych].

ZASADY PRZEKAZYWANIA ARTYKUŁÓW SPOŻYWCZYCH:

Pomoc żywnościowa jest przekazywana osobom najbardziej potrzebującym za pośrednictwem Organizacji Partnerskich Lokalnych jako zestaw artykułów spożywczych w formie paczek żywnościowych lub posiłków.

  1. Zestaw roczny artykułów spożywczych w Podprogramie 2019 obejmuje artykuły spożywcze w łącznej ilości ok 50 kg w tym:
    1. Artykuły warzywne i owocowe:
      1. groszek z marchewką 3,2 kg,
      2. fasola biała 3,2 kg,
      3. koncentrat pomidorowy 1,12 kg,
      4. buraczki wiórki 1,05 kg,
      5. powidła śliwkowe 1,80 kg,
      6. sok jabłkowy klarowny 4l
    2. Artykuły skrobiowe:
      1. makaron jajeczny 4,5 kg,
      2. makaron kukurydziany bezglutenowy 1 kg
      3. ryż biały 3 kg,
      4. kasza gryczana 1,5 kg,
      5. herbatniki maślane 0,8 kg,
    3. Artykuły mleczne:
      1. mleko UHT 7 l,
      2. ser podpuszczkowy dojrzewający 2 kg,
    4. Artykuły mięsne:
      1. szynka drobiowa 2,7 kg,
      2. szynka wieprzowa mielona 1,8 kg,
      3. pasztet wieprzowy 0,48 kg,
      4. filet z makreli w oleju 1,53 kg,
    5. Cukier
      1. cukier biały 4 kg,
    6. Tłuszcze
      1. olej rzepakowy 4 l,
    7. Dania gotowe
      1. gołąbki w sosie pomidorowym 1,7 kg
  2. Paczka żywnościowa to minimum kilka artykułów spożywczych [co najmniej 3]  z różnych grup towarowych  wydawanych jednorazowo.
  3. Posiłek to każdy posiłek przygotowany w OPL, np. jadłodajnie, schroniska dla osób bezdomnych] do tego przeznaczone: śniadanie, II śniadanie, obiad – w szczególności  gorący posiłek, podwieczorek, kolacja]. posiłki do spożycia na miejscu są przygotowywane i wydawane w placówkach posiadających zaplecze kuchenne (m.in. w schroniskach dla bezdomnych, jadłodajniach, noclegowniach) z wyłączeniem świadczenia usług firm zewnętrznych (np. catering).
  4. W przypadku gdy liczba osób uprawnionych do pomocy żywnościowej zgłaszających się w trakcie realizacji Podprogramu 2019 jest większa niż do danej OPR/OPL będzie większa niż planowana, Instytucja Zarządzająca dopuszcza zmniejszenie zestawu rocznego dla 1 osoby, nie więcej jednakże niż do 80% jego całkowitej ilości (tj. do ok. 40,3kg). W zestawie należy w miarę możliwości uwzględnić produkty ze wszystkich 7 grup artykułów spożywczych
  5. W  uzasadnionych sytuacjach np. stan zdrowia lub indywidualne potrzeby żywnościowe  można zmienić artykuł spożywczy na inny w odpowiedniej proporcji  lub zwiększyć liczbę opakowań.
  6. W przypadku rodzin z dziećmi dopuszcza się zwiększenie liczby opakowań artykułów spożywczych do potrzeb rodzin .
  7. Żywność jest wydawana osobom potrzebującym  w ramach POPŻ nieodpłatnie.

SKŁADANIE SKARG PRZEZ OSOBY NAJBARDZIEJ POTRZEBUJĄCE:
Każda osoba potrzebująca ma prawo złożenia skargi dotyczącej sposobu dystrybucji  żywność do lokalnego Banku Żywności, następnie do  Federacji Polskich Banków Żywności z siedzibą w Warszawie albo do Instytucji Zarządzającej - Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. 

DZIAŁANIA TOWARZYSZĄCE:
Działania realizowane przez Bank Żywności na rzecz podopiecznych OPL, przy współpracy z OPL i OPS:

  • warsztaty kulinarne; 
  • warsztaty edukacji ekonomicznej;
  • warsztaty dietetyczne;
  • warsztaty niemarnowania żywności,
  • inne działania o charakterze indywidualnym i zbiorowym charakterze akcyjnym lub cyklicznym, mające na celu włączenie społeczne najbardziej potrzebujących

Działania realizowane są w siedzibie organizacji biorącej udział w Podprogramie lub w miejscu wyznaczonym przez organizację na rzecz podopiecznych, którzy zostali zakwalifikowani do otrzymania pomocy żywnościowej, w pobliżu ich miejsca zamieszkania. Terminy oraz miejsca realizacji warsztatów znajdują się na stronach internetowych Banków Żywności.

Działania realizowane przez Organizacje Partnerskie Lokalne na rzecz podopiecznych to:

  • włączenie osób doświadczających deprywacji materialnej w funkcjonowanie społeczności lokalnych, np.: zajęcia aktywizujące i wspólne inicjatywy na rzecz społeczności lokalnej, zmierzające do wyjścia z ubóstwa;
  • grupy wsparcia dla różnych kategorii osób w trudnej sytuacji (np. osoby starsze, matki z dziećmi, osoby samotne);
  • pomoc towarzysząca niezbędna do zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych – osób korzystających z pomocy żywnościowej (z wyłączeniem pomocy rzeczowej);
  • pomoc w utrzymaniu higieny osobistej osobom bezdomnym;
  • wsparcie psychologiczne/terapeutyczne osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Do udziału w działaniach towarzyszących ma prawo każda osobaktóra otrzymała skierowanie z OPS do odbioru wsparcia żywnościowego w ramach POPŻ – ale nie znaczy to, że każda osoba musi z nich skorzystać. Konieczna jest współpraca z OPS w zakresie rzeczywistych potrzeb objęcia wsparciem działaniami osób, które korzystają z POPŻ. Działania nie mogą się pokrywać z działaniami prowadzonymi w ramach innych funduszy unijnych (EFS i PROW) w danym województwie, ale muszą być z nimi komplementarne.

W związku z aktualizacją Wytycznych Instytucji Zarządzającej dotyczących realizacji POPŻ Podprogram 2019 z dnia 17 i 23 marca 2020 dotyczącej usprawniania  realizacji dystrybucji wśród osób potrzebujących wprowadzone następujące zasady postepowania w okresie zagrożenia  epidemiologicznego związanego z COVID-19.

  1. Dopuszcza się zmianę terminów dostaw poszczególnych artykułów spożywczych do magazynów organizacji partnerskich i terminów ich dystrybucji w celu dostosowania do bieżących możliwości organizacji partnerskich.
  2. W celu minimalizacji ryzyka zarażenia, zaleca się kwalifikowanie przez OPS/OPL osób najbardziej potrzebujących do pomocy żywnościowej na podstawie przeprowadzonego wywiadu telefonicznego lub z wykorzystaniem innych dostępnych środków komunikacji elektronicznej. Pracownik ośrodka pomocy społecznej, a w przypadku osób bezdomnych także przedstawiciel organizacji partnerskiej samodzielnie lub za pośrednictwem przedstawiciela innej placówki, wypełnia formularz skierowania, zgodnie z wzorem w załączniku nr 5.1 lub formularz oświadczenia zgodnie z wzorem nr 7.1 do Wytycznych IZ. Podpisany formularz przekazuje się w formie elektronicznej lub innej dostępnej formie do właściwej organizacji partnerskiej, która na jego podstawie udostępnia żywność osobie zakwalifikowanej.
  3. W przypadku tymczasowego zawieszenia działalności organizacji wydających posiłki, osobom zakwalifikowanym do pomocy żywnościowej w formie posiłku, zaleca się udostępniać pomoc na wynos lub w formie paczek żywnościowych.
  4. W przypadku osób bezdomnych, dopuszcza się zwiększenie liczby opakowań artykułów spożywczych, odpowiednio do potrzeb tych osób i możliwości OPR/OPL. Osoby bezdomne zgłaszające się do programu w okresie epidemiologiczny należy zakwalifikować na podstawie załącznika nr 6.1.
  5. Przedstawiciele placówek, w których przebywają osoby bezdomne, takich jak: schroniska, noclegownie, hospicja itp. Nie należących do sieci organizacji partnerskich w ramach POPŻ, mogą w imieniu osoby/osób bezdomnych wypełniać i przekazywać oświadczenia bezpośrednio do organizacji partnerskich, jak również odbierać paczki z żywnością i przekazywać je osobom bezdomnym. Do odbioru paczki z żywnością z OPL uprawnieni są także funkcjonariusze służb takich jak m.in. WOT, Straż Miejska lub Ochotnicza Straż Pożarna.
  6. Prowadząc dystrybucję żywności należy stosować środki ostrożności i stosować się do bieżących zaleceń służb sanitarnych.
  7. Osoba wydająca żywność/dostarczająca żywność osobie uprawnionej zaznacza w formularzu stanowiącym załącznik nr 2 do Wytycznych IZ jakie artykuły spożywcze zostały dostarczone i potwierdza podpisem wydanie artykułów.
  8. Jeśli pomoc żywnościowa została dostarczona przez pracowników innych instytucji lub służb niż organizacje partnerskie, listę wydanych artykułów spożywczych należy przekazać właściwej organizacji partnerskiej.
  9. Działania towarzyszące w okresie zagrożenia epidemiologicznego zostały zawieszone.

 

Sprawozdanie z realizacji Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014-2020 w ramach Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym – Podprogram 2019

Z uwagi na dużą potrzebę wsparcia w postaci pomocy żywnościowej mieszkańców naszej gminy Ośrodek Pomocy Społecznej w Skarszewach współpracuje z Bankiem żywności w Tczewie. Beneficjenci zostali objęci pomocą  w formie paczek żywnościowych. 

Do podprogramu zakwalifikowano 911 osób najbardziej potrzebujących, spełniających kryteria kwalifikowalności dla których rozdysponowano nieodpłatnie 5414 paczek żywnościowych.  W skład paczki wchodziły : art.  warzywne i owocowe, skrobiowe, mleczne, mięsne, cukier, tłuszcze, dania gotowe.  W ramach działań towarzyszących w dniu 17.12.2019 r odbyło się w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej  w Skarszewach bezpłatne szkolenie z zakresu zarządzania budżetem domowym „ FINANSOWO SILNI” W szkoleniu wzięło udział 34 osoby. Podmiotem przeprowadzającym szkolenie był Bank Żywności w Tczewie. Celem szkolenia było wzmocnienie samodzielności i kompetencji w prowadzeniu gospodarstwa domowego.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w trakcie całego okresu dystrybucji w Podprogramie 2019 wspierał rodziny zakwalifikowane do pomocy  poprzez : pracę socjalną prowadzoną przez pracowników socjalnych, pomoc asystenta rodziny, spotkania z psychologiem

 

PODPROGRAM 2019 – efekty

  1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Skarszewach z terenu województwa pomorskiego przy współpracy Bankiem Żywności w Tczewie realizował Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa Podprogram 2019 współfinasowany z Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym, którego celem było zapewnienie najuboższym mieszkańcom Polski pomocy żywnościowej oraz uczestnictwa w działaniach w ramach środków towarzyszących w okresie grudzień 2019 – wrzesień 2020.
  2. Osoby potrzebujące otrzymały bezpłatnie artykuły spożywcze:
  • cukier (cukier biały, miód wielokwiatowy),
  • warzywne i owocowe (groszek z marchewką, fasola biała, koncentrat pomidorowy, buraczki wiórki, sok jabłkowy, powidła śliwkowe);
  • mięsne (szynka drobiowa, pasztet wieprzowy, filet z makreli w oleju),
  • tłuszcze (olej rzepakowy),
  • skrobiowe (makaron jajeczny, makaron kukurydziany bezglutenowy, ryż biały, kasza gryczana, herbatniki maślane),
  • mleczne (mleko UHT, ser podpuszczkowy dojrzewający),
  • dania gotowe (gołąbki w sosie pomidorowym )
  1. Pomoc żywnościowa trafiła 910 osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej z terenu województwa pomorskiego
  2. Wydaliśmy osobom potrzebującym:
  • 44 758,48 ton żywności;
  • 5480 paczek żywnościowych.
  1. W ramach Podprogramu 2019 dla 34 osób korzystających z pomocy żywnościowej przeprowadzono 1 warsztaty edukacyjne w ramach działań towarzyszących:
    • edukacji finansowej – 1 spotkań dla 34 uczestników
    • żywieniowo dietetycznych – 0 spotkanie dla 0 uczestników
    • Kulinarnych - 0 spotkanie dla 0 uczestników
    • Niemarnowania żywności – 0 spotkanie dla 0 uczestników
    • Innych działań aktywizujących – 0 spotkań dla 0 uczestników

 

 

Pracownicy zespołu ds. realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej przyjmują mieszkańców w pokojach nr 1, nr 2, nr 13 w poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek w godz. 7.30-10.00 oraz od 14.00-15.30 oraz w środę w godz. 7.30-10.00 oraz 13.00-18.00.

 

Pracownicy socjalni:

  • Starszy specjalista pracy socjalnej – Anna Wojtaszewska
    Do zadań w/w należy obsługa klientów z rejonu:
    Demlin, Nowe Gołębiewko, Godziszewo, Marianka, , Skarszewy os. Sikorskiego bloki o nr 11a, 11b, 11c, ul. Szkolna, ul. Wybickiego, ul. Zduńska.
  • Starszy specjalista pracy socjalnej - Edyta Bollin
    Do zadań w/w należy obsługa klientów z rejonu:
    Nowy Wiec, Szczodrowo, Celmerostwo, Szczodrowo- Młyn, Przerębska Huta, Wilcze Góry, Wilki, Wolny Dwór, Rusia, Bożepole Królewskie, Krabusin, Skarszewy, ul. Tczewska bloki: 21-55, ul. Kleszczewska, Bukowa, Różana.
  • Starszy pracownik socjalny – Krzysztof Knut
    Do zadań w/w należy obsługa klientów z rejonu:, Jaroszewy, Koźmin, Pogódki, Jastrzębce, Malary, Wałachowo, Skarszewy ul. Dworcowa.
  • Starszy pracownik socjalny - Ewa Goldszmidt
    Do zadań w/w należy obsługa klientów z rejonu:
    Kamierowo, Kamierowskie Piece, Trzcianka, Mirowo Duże, Skarszewy: ul. Kamierowska, ul. Kościelna, ul. Młyńska, ul. Kowalska, Pl. Hallera, ul. Zamkowa, ks. Ściegiennego ul. Ogrodowa ul. Rzeczna, ul. Św. Jana, ul. Wodna, ul. Sobieskiego, os. Sikorskiego bloki: 12-26, ul. Kościerska, Piaskowa, Wrzosowa.
  • Starszy pracownik socjalny - Agnieszka Węsak
    Do zadań w/w należy obsługa klientów z rejonu:
    Bolesławowo, Jastrzębie Skarszewskie, Nygut,, Obozin, Skarszewy: ul. Kopernika, ul. Osiedlowa.
  • Starszy pxz\racownik socjalny – Katarzyna Paszkowska:
    Do zadań w/w należy obsługa klientów z rejonu:
    Zamkowa Góra, Junkrowy, Czarnocin, Probostwo, Więckowy, Zapowiednik, Barka, Bączek, Skarszewy: ul. Nad Stawem, ul. Słoneczna, ul. Wichrowa, ul. Wczasowa, ul. Zakładowa, ul. Tęczowa, ul. Długa, ul. Na wzgórzu, ul. Objazdowa, ul. Putynkowskiego, ul. Tczewska bloki: 2-19, ul. Dębowa, ul. Kasztanowa, ul. Sosnowa, ul. Zielona, ul. Cisowa, ul. Jaśminowa, ul. Klonowa, ul. Starogardzka.
  • Pracownik socjalny – Halina Meier:
    Skarszewy: ul. Wąska, ul. Górna ul. Bednarska, ul. Polna, ul. Mickiewicza, ul. Drogowców, ul. Gdańska, ul. Działkowa, ul. Krótka, ul. Kwiatowa, ul. Spokojna, ul. Łąkowa, , ul. Chojnicka, ul. Kościuszki, ul. Chabrowa, ul. Rumiankowa, ul. Targowa os. Sikorskiego blok: 2-11, ul. Akacjowa, ul. Brzozowa ul. Leśna, ul. Rzemieślnicza,
  • Koordynator Indywidualnych Planów Usług Społecznych – Magdalena Wańdoch

 

Asystenci rodzin:

  • Ewelina Wojtan
  • Karolina Mazur

Pomocy społecznej udziela się osobom i rodzinom w szczególności z powodu: ubóstwa, sieroctwa, bezdomności, bezrobocia, niepełnosprawności, długotrwałej lub ciężkiej choroby, przemocy w rodzinie, potrzeby ochrony ofiar handlu ludźmi , potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności, bezradności w sprawach opiekuńczo – wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych.

Pomoc społeczna ma wspierać je w usamodzielnieniu się oraz integracji ze środowiskiem.
W ramach pomocy społecznej przyznaje się i wypłaca świadczenia, wykonuje pracę socjalną, prowadzi instytucje i ośrodki pomocy społecznej, ocenia i analizuje zjawiska skutkujące sytuacjami wymagającymi wsparcia oraz rozwija nowe formy pomocy.
Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

Prawo do świadczeń z pomocy społecznej przysługuje osobom posiadającym obywatelstwo polskie mającym miejsce zamieszkania i przebywającym na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, cudzoziemcom mającym miejsce zamieszkania i przebywającym na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, mającym miejsce zamieszkania i przebywającym na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej obywatelom państw członkowskich UE , państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Prawo do pomocy społecznej przysługuje osobom i rodzinom o dochodach nie przekraczających miesięcznie:

  • 776,00 zł – w przypadku osoby samotnie prowadzącej gospodarstwo domowe,
  • 600,00 zł – w przypadku osoby w rodzinie.

Powyższe kryteria dochodowe obowiązują od 1stycznia 2022 r.

Świadczenia pomocy społecznej udzielane są na wniosek samej osoby zainteresowanej, jej przedstawiciela ustawowego (np. w przypadku dziecka - jego rodziców lub opiekunów prawnych) lub innej osoby. Natomiast w niektórych przypadkach, zwłaszcza w stosunku do osób, które nie mają świadomości swoich praw, pomoc społeczna udzielana jest z urzędu.
Podstawą do wydania decyzji o przyznaniu lub odmowie pomocy jest rodzinny wywiad środowiskowy, przeprowadzony z Państwem przez pracownika socjalnego.
Od każdej decyzji możecie się Państwo odwołać.

Prawo do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej przysługuje osobom i rodzinom o dochodach nie przekraczających miesięcznie:

  • 776,00 zł – w przypadku osoby samotnie gospodarującej ,
  • 600,00 zł w przeliczeniu na osobę – w przypadku osoby w rodzinie.

Powyższe kryteria dochodowe obowiązują od 1 stycznia 2022r.

Dla rolników dla celów wyliczenia kryterium dochodowego przyjmuje się dochód:

  • 345,00 zł z 1 ha przeliczeniowego.

WAŻNE:
Dochód to suma miesięcznych dochodów wszystkich osób w rodzinie uzyskiwanych ze wszystkich źródeł i z każdego tytułu.
Przy ustalaniu uprawnień do świadczeń z pomocy społecznej brany jest pod uwagę dochód osoby lub rodziny z miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku (natomiast w przypadku utraty dochodu np. w związku z utratą pracy czy prawa do świadczenia – z miesiąca, w którym wniosek został złożony), pomniejszony o podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz kwotę alimentów świadczonych na rzecz innych osób.

Informacje ważne dla tych z Państwa, którzy prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną:
podatkiem dochodowym od osób fizycznych:
Za dochód przyjmuje się przychód z tej działalności pomniejszony o koszty uzyskania przychodu, obciążenie podatkiem należnym i składkami na ubezpieczenie zdrowotne, składkami na ubezpieczenie społeczne niezaliczonymi do kosztów uzyskania przychodów, z tym że dochód ustala się, dzieląc kwotę   dochodu z działalności gospodarczej wykazanego w zeznaniu podatkowym złożonym za poprzedni rok kalendarzowy przez liczbę miesięcy, w których   podatnik prowadził działalność, a jeżeli nie prowadził działalności, za dochód przyjmuje   się kwotę   zadeklarowaną w   oświadczeniu tej osoby.

zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Za dochód przyjmuje się kwotę   zadeklarowaną w oświadczeniu tej osoby.
Wysokość dochodu w takiej sytuacji określa się na podstawie zaświadczenia wydanego przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego zawierającego informację o formie opodatkowania oraz na podstawie dowodu opłacenia składek w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.

Zasiłek stały - to świadczenie pieniężne, które przysługuje pełnoletniej osobie samotnie gospodarującej, niezdolnej do pracy z powodu wieku lub całkowitej niezdolnej do pracy , jeżeli jej dochód jest niższy od kryterium dochodowego osoby samotnie   gospodarującej, albo pełnoletniej osobie   pozostającej w rodzinie, niezdolnej do pracy z powodu wieku lub całkowitej niezdolności do pracy, jeżeli jej dochód , jak również dochód na osobę   są niższe od kryterium dochodowego na osobę w rodzinie.

Zasiłek okresowy - to świadczenie pieniężne przyznawane na określony czas osobom i rodzinom znajdującym się w trudnych sytuacjach życiowych np. z powodu długotrwałej choroby, niepełnosprawności, bezrobocia .

Zasiłki celowe - to świadczenia jednorazowe przyznawane osobom i rodzinom na zaspokojenie niezbędnych potrzeb bytowych, w szczególności na pokrycie części lub całości kosztów zakupu żywności, leków i leczenia, opału, odzieży, niezbędnych przedmiotów użytku domowego, drobnych remontów i napraw w mieszkaniu, a także kosztów pogrzebu.
Ustawa nie określa wysokości zasiłku celowego. Kwota zasiłku ustalana jest z uwzględnieniem sytuacji materialnej wnioskodawcy, celu na jaki zasiłek jest przyznany oraz możliwości finansowych ośrodka.

Specjalny zasiłek celowy - może być przyznany w szczególnie uzasadnionych przypadkach osobie albo rodzinie o dochodach przekraczających kryterium dochodowe.

Praca socjalna –świadczona jest na rzecz poprawy funkcjonowania osób i rodzin w ich środowisku społecznym . Prowadzona jest z osobami i rodzinami w celu   rozwinięcia lub wzmocnienia ich aktywności i samodzielności   życiowej oraz w celu zapewnienia współpracy i koordynacji działań instytucji i organizacji istotnych dla zaspokajania potrzeb   członków   społeczności.
Praca socjalna świadczona jest osobom i rodzinom bez względu na posiadany dochód.
Praca socjalna może być prowadzona w oparciu o kontrakt socjalny.
Kontrakt jest pisemną umową zawartą z osobą ubiegającą się o pomoc, określającą uprawnienia i zobowiązania, zarówno tej osoby jak i pracownika socjalnego, którzy wspólnie mają działać na rzecz przezwyciężenia trudnej sytuacji życiowej tej osoby lub jej rodziny.

Pomoc w postaci schronienia, posiłku, odzieży – to pomoc przyznawana osobom i rodzinom, które własnym staraniem nie są w stanie zapewnić sobie schronienia, niezbędnej odzieży oraz posiłku.
Pomoc może zostać przyznana poprzez:

  • przydzielenie miejsca noclegowego w noclegowniach, schroniskach, domach dla bezdomnych i innych miejscach do tego przeznaczonych,
  • przyznanie ubrania, odpowiedniego do indywidualnych potrzeb osoby oraz pory roku,
  • udzielenie pomocy doraźnej lub okresowej w postaci jednego gorącego posiłku dziennie.

Wieloletni rządowy program „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023.
W ramach programu udziela się   wsparcia   w formie posiłku, świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności albo świadczenia   rzeczowego w postaci   produktów żywnościowych.

Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze
usługi opiekuńcze – przyznawane są   osobom   samotnym, którzy   z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymagają pomocy innych osób, a są ich pozbawione. Usługi opiekuńcze obejmują pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną, zaleconą przez lekarza pielęgnację oraz, w miarę możliwości, zapewnienie kontaktów z otoczeniem.
specjalistyczne usługi opiekuńcze - to usługi dostosowane do szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzenia lub niepełnosprawności, świadczone przez osoby ze specjalistycznym przygotowaniem zawodowym.
Zakres, okres i miejsce świadczenia tych usług ustala ośrodek pomocy społecznej.

Kierowanie do Domu pomocy społecznej
Dom pomocy społecznej to miejsce zapewniające przebywającym w nim mieszkańcom całodobową opiekę oraz usługi wspomagające i edukacyjne w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób.
Organizacja domu pomocy społecznej oraz zakres i poziom świadczonych tam usług uwzględnia stopień fizycznej i psychicznej sprawności jego pensjonariuszy a także ich prawo do wolności, intymności, godności i poczucia bezpieczeństwa.
Ośrodek wydaje decyzję o skierowaniu do domu pomocy społecznej. Skierowanie to wraz z dokumentacją przekazuje do prowadzącego dom pomocy społecznej organu gminy lub starosty powiatu, odpowiedzialnych za podjęcie decyzji o umieszczeniu osoby w domu pomocy społecznej.
Ośrodek wydaje również decyzję ustalającą opłatę za pobyt w domu pomocy społecznej.

 

 

Dział pomocy społecznej realizuje zadania z zakresu pomocy społecznej takiej jak:

  • przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawą świadczeń (np. zasiłki stałe, zasiłki okresowe, zasiłki celowe),
  • praca socjalna (w tym pomoc w załatwieniu spraw urzędowych, poradnictwo),
  • organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych,
  • zapewnienie schronienia osobom bezdomnym,
  • kierowanie osób tego wymagających do ośrodków wsparcia, domów pomocy społeczne, schronisk i noclegowni dla bezdomnych,
  • dożywianie,
  • sprawienie pogrzebu,
  • opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne,
  • wypłacanie wynagrodzeń za sprawowanie opieki,
  • przyznawanie prawa do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej.

Do uzyskania pomocy finansowej niezbędne są zaświadczenia o osiągniętych przychodach z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony, pomniejszonych o obciążenia podatkiem dochodowym od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz społeczne, kwotę alimentów świadczonych na rzecz innych osób. Do uzyskania pomocy w formie pracy socjalnej nie są wymagane żadne dokumenty. Wnioski o pomoc można składać ustnie, jak również pisemnie ( w formie opisu swojej sytuacji rodzinnej i socjalno-bytowej). Podania o pomoc finansową są rozpatrywane niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu miesiąca od złożenia wniosku.
Odwołania od decyzji administracyjnych można składać w terminie 14 dni od jej otrzymania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku za pośrednictwem Dyrektora GOPS.